Wzmacniacze / Przedwzmacniacze
Tenor Audio
Tenor – najwyższa klasa wzmacniaczy lampowych
Kanadyjski producent absolutnie najwyższej klasy wzmacniaczy lampowych w technologii hybrydowej. Po dwóch latach intensywnych prac legendarne modele Tenor OTL znalazły swoich godnych następców.
W 2006 roku Tenor Audio przedstawił szczytowe osiągnięcie w dziedzinie wzmacniaczy audio, w postaci monobloków Tenor Audio 350M, oraz stereofonicznego wzmacniacza Tenor Audio 175S. Najczęściej chwalonymi, przez szczęśliwców, którzy mieli okazję posłuchać naszych nowych produktów, zaletami są: niewiarygodna przeźroczystość i rozdzielczość połączone z mocą, która jest wystarczająca do perfekcyjnego napędzenia dowolnych głośników. Wzmacniacze Tenor Audio były wielokrotnie wyróżniane przez fachowców tytułami „Best of Show” wystaw poświęconych high-endowemu audio np. Michael Fremer, jeden z najbardziej doświadczonych redaktorów pisma Stereophile, w ten sposób podsumował odsłuch systemu z udziałem wzmacniaczy Tenor Audio na wystawie CES w 2009 roku
Najlepszy dźwięk wystawy!. Nowy standard wyznaczony przez ostateczny system amplifikacji Tenor!
Tenor Audio zdobywał najwyższe oceny w towarzystwie różnych konstrukcji głośnikowych włączając w to kolumny firm takich jak Hansen Audio, Wilson Audio, Magico, Kharma czy Avalon. Zachęcamy do lektury recenzji monobloków Tenor Audio 350M autorstwa Mike’a Malinowskiego a także relacji z jego wizyty w Tenor Audio, które zawierają wiele ciekawych informacji na temat firmy, rozwiązań konstrukcyjnych oraz samych produktów – linki w sekcji „Recenzje”.
Droga Tenor Audio od wzmacniaczy OTL do ostatecznego rozwiązania problemu amplifikacji audio.
Wzmacniacze mocy firmy Tenor Audio miały swoją premierę w 2000 roku. Technologiczna podróż Tenora rozpoczęła się od innowacyjnych wzmacniaczy OTL – bez transformatora wyjściowego (Output-Transformer-Less) – zwanych po prostu Tenor OTL. Te wzmacniacze zdobyły audiofilski świat szturmem jako najwyższej klasy wzmacniacze lampowe swoich czasów. OTL to unikalny koncept, różniący się od tradycyjnych wzmacniaczy lampowych. Wyróżnia je bezpośrednie połączenie lamp wyjściowych z głośnikami – bez udziału transformatorów. Rozwiązanie to pozwala uniknąć wielu konstrukcyjnych pułapek takich urządzeń. W świecie audio nie była to oczywiście całkowicie nowa koncepcja, ale wiele osób uważało, że wzmacniacze Tenor Audio stanowiły szczytowe osiągnięcie tej technologii. Dość często można znaleźć egzemplarze Tenor OTL sprzedawane w cenie o 50% wyższej, niż ich oryginalna cena 10 lat wcześniej, co dowodzi niezbicie ciągłego ich „pożądania” przez audiofilów dla ich sonicznej, wizualnej, jak i finansowej wartości!
Jednym z powodów tego „pożądania” była niezrównana w owych czasach czystość dźwięku. Maksymalna moc, jaką mogły one uzyskać to 75W. Niestety powyżej tej wartości kwestie wielkości urządzenia, wysokiego zużycia prądu, oraz problemów z odprowadzeniem ciepła wykluczały praktyczne wykorzystanie takiego rozwiązania. Jakkolwiek taka moc jest zupełnie wystarczająca dla wysokoskutecznych głośników w stosunkowo niewielkich pomieszczeniach, to jednak nie była wystarczająca dla miłośników głośników o niższej skuteczności.
Wielu audiofilom, posiadającym wysokoskuteczne kolumny, wzmacniacz Tenor OTL umożliwił odbycie podróży do audiofilskiego raju. Innym pozostało nadal szukać wyimaginowanego wzmacniacza, który łączyłby płynność lampy z bardzo wysoką wydajnością prądową tranzystora, które to cechy wystarczyłyby do napędzenia również trudnych głośników.
By wzmacniacz OTL miał wydajność prądową wystarczającą do napędzenia najbardziej wymagających głośników, musiałby być tak gigantyczny, że zajmowałby całą podłogę średniej wielkości pokoju, emitowałby wystarczającą ilość ciepła by ogrzać dom w środku mroźnej zimy, a licznik energii elektrycznej kręciłby się szybciej niż stara odtwarzana z prędkością 78 obrotów na minutę, płyta gramofonowa. Byłoby to niezbyt praktyczne i na pewno nieekologiczne rozwiązanie! Dlatego też próba rozwiązania tego problemu w obrębie technologii OTL nie wydawała się sensowna – w Tenor Audio zdano sobie sprawę, że należy poszukać czegoś innego. Czy czystość i płynność rozwiązania OTL w stopniu wejściowym mogła zostać połączona z tranzystorem w stopniu wyjściowym? Czy takie rozwiązanie pozwoliłoby czerpać korzyści ze wszystkich zalet OTL, ale spełniłoby jednocześnie oczekiwania posiadaczy „prądożernych” głośników?
Już pierwsze eksperymenty z OTL-owym, wysokonapięciowym stopniem wejściowym, z wysoką impedancją napędzającym wysokoprądowe stopnie wyjściowe udowodniły, że jest to właściwa droga. Co więcej, i to było chyba najważniejsze odkrycie, inżynierowie Tenor Audio odkryli, że zarówno lampy jak i tranzystory mają swoje uzupełniające się zalety, a ostateczny układ wzmacniacza powinien łączyć obie technologie!
OTL-owy stopień wejściowy, który Tenor Audio nazywa „płytą audio”, jest sercem i duszą technologii Tenor Audio Hybrid. Jest krytycznym elementem, który decyduje o neutralności całego układu. Poprzez liczne eksperymenty ustalono ponad wszelką wątpliwość, że stopień wejściowy powinien być oparty o lampy. Mimo że lampowy stopień wejściowy nie jest w stanie zaspokoić prądożernych głośników, to jednak dzięki wysokiej impedancji i napięciu w klasie A znakomicie nadaje się do zasilenia zestawu wysokoprądowych urządzeń wyjściowych w układzie zysku jednostkowego, w którym napięcie wyjściowe stopnia lampowego jest zachowane aż aż do terminali głośnikowych. Korzyścią tego rozwiązania, jest zachowanie delikatności, przeźroczystości i rozdzielczości lampowego stopnia wejściowego przy zwiększaniu prądu w układzie łączącym zalety technologii lampowej i tranzystorowej.
Technologia Tenor Audio Hybrid Protection!
Inteligentny, automatyczny układ zabezpieczający stał się kluczowym elementem nowego układu firmy Tenor Audio. Bez ingerowania w sygnał audio sześć potencjalnie niebezpiecznych elementów musi być na bieżąco monitorowane:
- napięcie prądu zmiennego,
- offset prądu stałego na terminalach głośnikowych,
- prąd zmienny na terminalach głośnikowych,
- wyładowania statyczne,
- problemy z uziemieniem,
- zakłócenia RF (częstotliwości radiowe).
Jeżeli zdarzą się problemy, z którymkolwiek z powyższych elementów, wzmacniacz w celu ochrony sprzętu, przejdzie w stan wyciszenia. Będzie uśpiony do momentu rozwiązania lub zniknięcia problemu. Korzyści są oczywiste – chroniony jest sprzęt, a przyjemność słuchania nie jest przerywana czymś nieoczekiwnie nieprzyjemnym.
Hybrydowa technologia preamplifikacji Tenor Audio!
Po trzech latach intensywnych badań i projektowania, w uzupełnieniu oferty końcówek mocy, Tenor Audio zaprojektowała przedwzmacniacz liniowy. Składa się on z dwóch modułów, w osobnych obudowach (Line1/Power1), oraz referencyjny przedwzmacniacz gramofonowy (Phono1). Podobnie jak końcówki 350M i 175S, Line1/Power1 jest produktem przełomowym i wyznacza nowy standard referencyjnej preamplifikacji. Pasujący wyśmienicie do wszystkich wzmacniaczy Tenor Audio, będzie również wspaniałym estetycznym i sonicznym wkładem do każdego systemu. Jednakże użyty z końcówkami Tenor Audio przybliża do prawdziwej nirvany!
Dla tych z Państwa, których pasją jest winyl, Phono1 będzie porażającym doświadczeniem. Usłyszycie niuanse, które pozostały nieodkryte przez inne phonostage, a teraz zostaną odsłonięte, byście mogli się cieszyć absolutną pełnią oryginalnych nagrań. Obydwa przedwzmacniacze zostały wprowadzone do oferty w 2010 roku.
W firmie Tenor Audio wyznacza się bardzo wysokie standardy zarówno dla formy jak i funkcjonalności. Najbardziej widocznym elementem obudowy, jest drewniana płyta czołowa – jest ona najlepiej rozpoznawalnym elementem wszystkich komponentów marki Tenor. Urządzenia te należą do luksusowego i drogiego świata high-endu. Dlatego wybrano drewno wiśni, jako element, którego organiczne piękno doskonale łączy się wizualnie z niezwykła „chemią” dźwięku Tenor. Zwykłe pstryknięcie włącznikiem i … naturalne, wszechotaczające doświadczenie stanie się Państwa udziałem – doświadczenie nazywane przez wielu po prostu „organicznym”!